Één server voor meerdere installaties/appartementen?

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
playingby
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 11:49

Één server voor meerdere installaties/appartementen?

Bericht door playingby »

Een tijdje geleden kwam er een elektricien langs om wat text en uitleg te geven over mijn situatie. Dit ging toen nog niet over domotica.

Hij zei dat bij huurappartementen elk verdiep (één appartement is een verdiep bij mij) een aparte zekeringkast moet hebben,
voornamelijk om geknoei te vermijden.

Nu is de hamvraag: kan ik meerdere zekeringkasten op één server aansluiten, waarbij de stroom van de server voor mijn rekening is maar alle andere elektriciteit/domotica voor de huurder; of gaat er zoveel stroom door elkaar geraken dat ik beter af ben met één server per zekeringkast?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Één server voor meerdere installaties/appartementen?

Bericht door Dré »

Met een server kun je best meerdere appartementen beheren, maar mag ik vragen wat je precies van plan bent dan en wie gaat dan de server beheren en gaat iedereen daar dan ook mee akkoord?
playingby
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 11:49

Re: Één server voor meerdere installaties/appartementen?

Bericht door playingby »

De planning is om domotica aan te leggen op alle verdiepen. ik ben eigenaar dus zou ik het beheer van de server hebben. Er wordt momenteel niet verhuurd, dus er moet momenteel niemand akkoord gaan.

Daar elk verdiep op een aparte meter staat wil ik weten of er een complete scheiding van elektrische componenten mogelijk is, buiten de server natuurlijk. Ik ben me er ook van bewust dat zo een server gebruikersinformatie kan collecteren van alle gebruikers/appartementen.

De hoofdreden is van een goede server te kopen en kosten uit te sparen.
Als ik toch verschillende servers zou moeten kopen zouden deze uiteraard goedkoper moeten zijn.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Één server voor meerdere installaties/appartementen?

Bericht door 747driver »

Een complete scheiding van elektrische componenten is mogelijk wanneer ieder appartement z'n eigen KNX bus heeft + een KNX/IP interface verbonden met het internet.
Iets minder elektrisch gescheiden zou met een line coupler zijn of met een switch waar de server op is aangesloten.
Uiteraard kun je per appartement een aparte zekeringkast gebruiken.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Één server voor meerdere installaties/appartementen?

Bericht door egfdevos »

De vraag is welke functionaliteit wil jij aanbieden?
Daar moet dan de installatie naar gekozen worden.

Bedenk ook dat je als je een centrale server neerzet. Je er al 2 moet hebben, 1 voor backup.
Dan gaat het voor een klein app complex al vlug aantrekkelijker zijn om een tp backbone te leggen met daarop de centrale functies.
(weerstation, trappen huis verlichting etc.) Een LK per app. etc.
Een tablet aan de muur met een goede knx app zal al voldoende zijn.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Één server voor meerdere installaties/appartementen?

Bericht door Dré »

@egfdevos
Ik denk dat als je KNX gebruikt en ook gewoon de woning voorziet van schakelaars/sensoren en dus niet afhankelijk laat zijn van de server, je na mijn idee niet perse een backup server moet hebben, dat heb je bij je klanten toch ook niet?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Één server voor meerdere installaties/appartementen?

Bericht door egfdevos »

Dré schreef:
za 30 jun 2018, 11:25
@egfdevos
Ik denk dat als je KNX gebruikt en ook gewoon de woning voorziet van schakelaars/sensoren en dus niet afhankelijk laat zijn van de server, je na mijn idee niet perse een backup server moet hebben, dat heb je bij je klanten toch ook niet?
Daarom ook mijn vraag naar de functionaliteit. Om te weten hoe belangrijk die server is.
Als er bij een klant een server uitvalt dan is er binnen een paar uur een (nood) oplossing.


Als hij huurders heeft die afhankelijk zijn van die server. Dan kloppen ze bij hem aan de deur gaat er wat mis. Dan lijkt me naast een server van een paar duizend euro. Een backupje van een paar honderd euro voor de belangrijkste functies over te kunnen pakken geen verkeerde investering. Of hopen dat zijn elektrieker een goede storingsdienst heeft met de spullen om in iedergeval een noodoplossing te kunnen bieden.
Edwin
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Één server voor meerdere installaties/appartementen?

Bericht door egfdevos »

Dit is ook met de achter liggende gedachte dat huurders heel vervelend kunnen zijn.
Edwin
playingby
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 11:49

Re: Één server voor meerdere installaties/appartementen?

Bericht door playingby »

De server zou alleen zijn voor instellen van functies, visualisaties, loggen en verwerken van feedback plus aansturen gebaseerd op feedback.

Ik was aan een Logic Machine of Iridium mobile aan het denken
Plaats reactie