KNX Nieuwbouw project: uitbreidingen

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
kristh88
Berichten: 31
Lid geworden op: za 21 jul 2018, 14:16

KNX Nieuwbouw project: uitbreidingen

Bericht door kristh88 »

Hallo

Ik ben op dit moment bezig met het samenstellen van mijn KNX domotica systeem voor mijn nieuwbouw woning. Dit heb ik ondertussen al aangeschaft:

Zennio ZPS 640HIC230 power supply 640mA
Zennio ZSY IPI PL KNX IP Interface
Zennio ZCL-FC010F MAXinBOX FC 0-10V FAN (aansturen Vasco ventilatie)
Zennio ZIO-MB16P MAXinBOX 16 Plus KNX (aansturen overige licht kringen)
Zennio ZDI-RGBDX4 Lumento DX4 REG LED-Dimmer (2x voor dimmen 8 licht kringen)
Zennio ZN1DI-RGBX4 Lumento X4 RGB LED Controller (2x voor LED strips)
Zennio ZN1IO-DETEC-P KNX bewegingsmelder (10x)
BEG 92894 RC-PLUS-NEXT 230 KNX bewegingsmelder buiten (1x verlichting voordeur)
Zennio ZIO-RQUAD8 RailQUAD (voor 11 bewegingsmelders)
MDT BE-TA5508.01 knoppen

Zoals je kan zien, heb ik het nodige om mijn verlichting en ventilatie aan te sturen.

Nu is mijn vraag: wat is de moeite om nog aan te sturen? (persoonlijke ervaringen?)

Ik dacht nog aan:

- 2x Rookalarm (Gira Dual Q? Wat heb ik hier allemaal voor nodig?)
- Alarm systeem (Geen gecertificiteerd, voor mij dient dit vooral ter afschrikking - Wat heb ik allemaal voor nodig voor een eenvoudige installatie)?
- Gordijnen (aandrijven 5 motoren - persoonlijk vind ik dit zeer duur, en voor mij is het geen moeite om even op te staan en de gordijnen toe te doen)
- ...
kristh88
Berichten: 31
Lid geworden op: za 21 jul 2018, 14:16

Re: KNX Nieuwbouw project: uitbreidingen

Bericht door kristh88 »

Blijkbaar moet je de Gira Dual Q (233602) combineren met een Gira rookmelder module (234300).
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: KNX Nieuwbouw project: uitbreidingen

Bericht door Dré »

Aan wat voor alarm zit je te denken?
Sommige gebruiken hun bewegingssensoren van KNX en deurcontacten, als een soort van alarm systeem.
Zelf heb ik een inbraakcentrale, voorheen gekoppeld middels uitgangen van de inbraakcentrale naar ingangen van KNX (in en uitschakelen heb ik bewust niet gekoppeld).
Inmiddels heb ik al na 2.5 jaar een nieuw inbraakalarm (zelf inbraak monteur) en nu is het gekoppeld middels een KNX interface in de inbaakcentrale.

Zelf heb ik ook rolluiken en aangezien ik op al mijn ramen en deuren (aan de buitenzijde) een inbraakcontact heb zitten en mijn ramen naar buiten open gaan, heb ik deze openstand signalering ook gebruikt als blokkering voor mijn rolluiken.

Overigens zitten de rookmelders bij mij ook aangesloten op mijn inbraak alarm, (bedraad) dit heeft dan meteen als voorbeeld dat ik in mijn rookmelders ook geen batterij hoef te zetten omdat die gevoed wordt (ook bij spanningsuitval) vanuit mijn inbraakcentrale.
kristh88
Berichten: 31
Lid geworden op: za 21 jul 2018, 14:16

Re: KNX Nieuwbouw project: uitbreidingen

Bericht door kristh88 »

Ik zat zelf te denken aan een basic alarm systeem (sirene, bewegingsmelders en deur/raamcontracten). Eentje die vooral dient als afschrikking. Een melding krijgen is ook altijd leuk. Ik zou inderdaad mijn bewegingsmelders kunnen gebruiken, maar heb gehoord dat deze niet zo gevoelig zijn. Zelf heb ik niet dadelijk een idee wat ik moet nemen om een alarmsysteem samen te stellen.

Nog een andere vraag: ik heb een Zennio ZSY IPI PL KNX IP Interface. Kan ik deze ook gebruiken om te connecteren met mijn smartphone via een app?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: KNX Nieuwbouw project: uitbreidingen

Bericht door Dré »

Om te connecteren met een app, heb je een homeserver nodig en een homeserver kan op verschillende manieren worden gekoppeld aan de bus, sommige direct, sommige via IP en volgens mij soms ook nog wel eens via USB, maar daar ben ik niet zeker van en inmiddels ook wel achterhaald voor een homeserver.

Dus afhankelijk van je Homeserver, wat je er voor nodig hebt, je hebt ook homeservers die direct op de bus kunnen worden aangesloten en dat je dan via de homeserver de KNX componenten kunt programmeren, waardoor je een (IP)-interface niet nodig zou hoeven te hebben.

een basic alarm systeem van de gamma of zo iets zou jij denk ik niet zo makkelijk kunnen koppelen aan je KNX.
kristh88
Berichten: 31
Lid geworden op: za 21 jul 2018, 14:16

Re: KNX Nieuwbouw project: uitbreidingen

Bericht door kristh88 »

Wat bedoel je met homeserver? Voorbeelden? Ik had ook gezien dat je de Zennio Z41 kunt pairen met je smartphone.

Ivm alarm systeem gamma: neen daar ga ik wel van uit. Maar ik vroeg me af als het niet mogelijk is om op basis van bewegingsmelders + rookmelders een alarm systeem te maken. Deze activeer ik als ik het huis verlaat met bijv een alles aan/uit knop. Wat zijn jullie bevindingen?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: KNX Nieuwbouw project: uitbreidingen

Bericht door Dré »

- Gira HomeServer
- GIra X1
- Wiser (homeLYnk)
- domovea
- iRidiumMobile(.nl)
- ThinKNX
- Loxone (voor zo lang dat nog duurt)

en zo zijn er nog een aantal te vinden.

en voor de echt knutslaars OpenHab.

dus toch dit?
Dré schreef:
ma 23 jul 2018, 18:14
Aan wat voor alarm zit je te denken?
Sommige gebruiken hun bewegingssensoren van KNX en deurcontacten, als een soort van alarm systeem.
En nee geen ervaring mee, maar dat komt ook wel door mijn achtergrond met inbraaksystemen.
kristh88
Berichten: 31
Lid geworden op: za 21 jul 2018, 14:16

Re: KNX Nieuwbouw project: uitbreidingen

Bericht door kristh88 »

Merci! Wat gebruik jij voor visualisatie? App? Scherm? Wat raad je aan?
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: KNX Nieuwbouw project: uitbreidingen

Bericht door teaser »

Die Zennio Lumento's zijn niet geschikt om omgevingsverlichting te sturen. Deze werken namelijk met PWM op relatief lage frequentie. Niet zichtbaar voor het menselijk oog maar je kan er hoofdpijn voor krijgen als je er wat gevoelig voor bent. De handleiding geeft ook aan dat het enkel om sfeerverlichting aan te sturen is.

Voor visualizatie gebruik ik OpenHAB op een Raspberry Pi. Geen aanrader als je er niet veel tijd en moeite in wilt steken of weinig van IT kent.
Een andere optie is Logic Machine.
kristh88
Berichten: 31
Lid geworden op: za 21 jul 2018, 14:16

Re: KNX Nieuwbouw project: uitbreidingen

Bericht door kristh88 »

Hoe bedoel je? De Lumento DX4 REG Led-Dimmer is voor mijn spots (8 kringen) en de Lumento X4 RGB LED Controller voor mijn LED strips. Mij hebben ze gezegd dat dit wel ging?

Als ik voor de Gira X1 zou gaan. Heb ik die Zennio Ip interface nog nodig?
Plaats reactie