vloerverwarming en radiatoren

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
william
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 23 apr 2018, 16:33

vloerverwarming en radiatoren

Bericht door william »

Hallo,

Ik ben in de planningsfase van een KNX systeem en bots op volgende vragen/problemen voor verwarming.
-beneden hebben we vloerverwarming
-boven radiatoren
-modulerende gasketel open therm
-in elke kamer boven een thermostaat
-1 thermostaat voor beneden

wat heb ik nodig om dit systeem aan te sturen?

dus als we boven willen verwarmen zal de ketel 60° moeten produceren, als er alleen beneden vraag is dan zal 40° volstaan.
op de vvw zitten kleppen die de temperatuur regelen als er boven verwarming gevraagd wordt. (bv max 40°)
indien de ketel aanslaat zou optimaal alles modulair moeten werken

het is een complexe situatie, maar zeker niet onoverkomelijk.

kan iemand me de weg tonen of hebben jullie een betere opstelling voor de installatie.

Alvast bedankt,
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: vloerverwarming en radiatoren

Bericht door 747driver »

Hoe ik het zou doen....
Gira Homeserver + Theben KNX-OT-Box
Eerst informeren bij Theben wat hun box ondersteund voor jouw ketel!
Toevoer naar radiatoren en vvw kringen regelen met kleppen.
Wanneer warmte wordt gevraagd voor vloerverwarming de ketelwater temperatuur op 40 graden instellen.
Indien boven warmte wordt gevraagd de ketelwater temperatuur op 60 graden instellen.
Deze waarde eventueel laten meebewegen met de buitentemperatuur.
Bv 60 graden tot 10 graden buiten en dan per 2 graden daaronder de ketelwater temperatuur een graad hoger instellen.
De temperatuur iedere 5 of 10 minuten vergelijken met de gewenste temperatuur.
Zo lang er nog 60 graden warmtevraag is de ketelwater temperatuur op 60 laten staan en de kleppen van de andere ruimten gaan moduleren.
Wanneer overal de temperatuur gelijk aan de gewenste temperatuur dan de ketelwater temperatuur laten zakken tot een temperatuur waarbij de ruimte met de grootste warmte behoefte op de juiste temperatuur blijft.
De kunst is natuurlijk om te bepalen bij welke verschil van actuele en gewenste temperatuur en temperatuur stijging per 5 of 10 minuten je moet gaan moduleren en/of de ketelwater temperatuur gaan aanpassen.
Ook moet je voorkomen dat alle kleppen dicht staan wanneer de ketel (+ pomp) aan gaat.
Moeilijk?
Best wel.
Onmogelijk?
Nee!
william
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 23 apr 2018, 16:33

Re: vloerverwarming en radiatoren

Bericht door william »

Bedankt voor jouw antwoord...
Dat had ik ook in gedachten, alleen de uitvoering praktisch is wat vaag.
william
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 23 apr 2018, 16:33

Re: vloerverwarming en radiatoren

Bericht door william »

vraagje,

hoe kan je vermijden dat 60° water door de vloerverwarming loopt...
moet een temperatuur sensor voorzien worden op het vertrek van de vloerverwarming en hierop de regeling baseren voor vloerverwarming?
de ketel afhankelijk van de vraagende circuit sturen (60 voor radiator en 40 voor vloer)
dus voor de duidelijkheid: als er radiator en vvw gevraagd wordt... 60°uit ketel, vloerverwarming kleppen ingesteld op max 40°.
alleen radiator 60° en vloerverwarming uit/minder
alleen vloerverwarming ketel naar 40° en klep open naargelang het verschil tussen gevraagd en actueel.

ingewikkeld allemaal..
wat ik niet goed begrijp is hoe de sturing van de limiet 40° op vvw programeren...
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: vloerverwarming en radiatoren

Bericht door Dré »

Normaal gesproken zit er een thermostaatknop (niet KNX, maar simpel gezegd ouderwets) op de vloerverwarming verdeler, die je dan instelt op max 40 graden.
william
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 23 apr 2018, 16:33

Re: vloerverwarming en radiatoren

Bericht door william »

toch niet allemaal high tech dan :D :twisted:
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: vloerverwarming en radiatoren

Bericht door 747driver »

Bij mij zit er op het VV verdeelblok ook een thermostatische schakelaar waarmee je bv de ketel mee kunt uitschakelen.
Stel je voor dat je water van 80+ graden door je vloerverwarmingsbuizen krijgt.... :shock:
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: vloerverwarming en radiatoren

Bericht door Dré »

Dan heb je een hele warme vloer, denk ik :D
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: vloerverwarming en radiatoren

Bericht door teaser »

Kan de ketel dit zelf niet sturen adhv de warmtevraag? Je moet in KNX zelf geen ketelsturing willen schrijven. De ketel kan dat normaal zelf veel optimaler.
Paul21
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 22:09

Re: vloerverwarming en radiatoren

Bericht door Paul21 »

747driver schreef:
ma 28 mei 2018, 23:26
Hoe ik het zou doen....
Gira Homeserver + Theben KNX-OT-Box
Eerst informeren bij Theben wat hun box ondersteund voor jouw ketel!
Toevoer naar radiatoren en vvw kringen regelen met kleppen.
Wanneer warmte wordt gevraagd voor vloerverwarming de ketelwater temperatuur op 40 graden instellen.
Indien boven warmte wordt gevraagd de ketelwater temperatuur op 60 graden instellen.
Deze waarde eventueel laten meebewegen met de buitentemperatuur.
Bv 60 graden tot 10 graden buiten en dan per 2 graden daaronder de ketelwater temperatuur een graad hoger instellen.
De temperatuur iedere 5 of 10 minuten vergelijken met de gewenste temperatuur.
Zo lang er nog 60 graden warmtevraag is de ketelwater temperatuur op 60 laten staan en de kleppen van de andere ruimten gaan moduleren.
Wanneer overal de temperatuur gelijk aan de gewenste temperatuur dan de ketelwater temperatuur laten zakken tot een temperatuur waarbij de ruimte met de grootste warmte behoefte op de juiste temperatuur blijft.
De kunst is natuurlijk om te bepalen bij welke verschil van actuele en gewenste temperatuur en temperatuur stijging per 5 of 10 minuten je moet gaan moduleren en/of de ketelwater temperatuur gaan aanpassen.
Ook moet je voorkomen dat alle kleppen dicht staan wanneer de ketel (+ pomp) aan gaat.
Moeilijk?
Best wel.
Onmogelijk?
Nee!
@747driver, is de homeserver noodzakelijk? Ik heb een X1 (te minste hij is onderweg naar NL).
Wil in mijn installatie ook iets dergelijks gaan realiseren...
Plaats reactie