KNX installatie: drukknoppen naar modules (SVV)

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

KNX installatie: drukknoppen naar modules (SVV)

Bericht door kurt.dg »

Beste,

Een 2-tal jaar geleden heb ik een elektrische installatie in aanmaak geërfd: bekabelingswerken en plakwerken waren reeds uitgevoerd. Iedere drukknop werd via een SVV (8x0.8) naar de elektrische kast gebracht. Uiteindelijk heeft men de keuze gemaakt met KNX te werken. Gezien de bekabeling geen EIB was, heb ik gekozen om de universele ingangsmodules van Hager (TXA306) gekozen, dewelke de drukknoppen met de KNX (via SVV) installatie verbindt. Verste afstanden waren zo'n 40 à 45m. Wel worden er voor verschillende drukknoppen op verschillende plaatsen (bv. 4x dezelfde functie drukknop) parallel op de TXA306 geplaatst.
De installatie/configuratie is goed verlopen destijds, het enige probleem dat men had (en nog heeft) is als volgt: wanneer de spanning wegvalt van de elektrische installatie, weet de TXA306 niet indien hij moet rekening houden met potentiële vrije contacten, 24V of 230V contacten. Hierdoor kreeg ik het effect op verschillende drukknoppen / ingangen dat deze AAN bleef (ook al was de drukknop niet bediend), of dat men continue AAN/UIT signaal had met als gevolg dat de installatie in 'kerstverlichtingsmode' stond. Wanneer men op iedere drukknop 1x drukt, stabiliseert dit zich en heeft men verder géén enkel probleem (tot de volgende spanningsuitval).
Reeds verschillende keren contact gehad met support Hager, uiteindelijk voorstel was om een KNX voeding met batterij in de installatie te plaatsen. Nu kan ik echter zelf ook een UPS op de 230V kant steken (wordt nog uitgevoerd) om dit fenomeen te vermijden (bij kortstondige spanningsuitval).

Binnenkort dien ik nog een bestaande installatie te vervangen / te voorzien in KNX. Bekabeling is echter ook SVV (alle drukknoppen apart naar de zekeringkast).

Heeft er iemand een idee wat de overige mogelijkheden / componenten zouden zijn om het eerste fenomeen (kerstboomverlichting) ook niet te hebben op deze nieuwe installatie (bij voorkeur dus geen UPS plaatsen)?

Alvast bedankt.

Groeten Kurt
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: KNX installatie: drukknoppen naar modules (SVV)

Bericht door Dré »

Weet je ook waar het probleem dan precies vandaan komt?
Al een keer je monitor er aan gehad om te kijken wat er op z'n moment gebeurd op de bus?


Het eerste probleem lijkt mij dat het komt dat de status van de uitgangen niet of niet juist geconfigureerd zijn, of dat die de status niet verstuurd na het opnieuw opstarten van de module.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX installatie: drukknoppen naar modules (SVV)

Bericht door egfdevos »

Net als Dré zou ik ook kijken naar "status/update" signalen voor het probleem van de kerstboomverlichting.


:idea: Voor een grote input module zou ik op dit moment kijken naar een Weinzierl 570

:mrgreen: Als het uw eigen installatie is. Is er niemand die u tegenhoud om die SVV te gebruiken als bus.
Edwin
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Re: KNX installatie: drukknoppen naar modules (SVV)

Bericht door kurt.dg »

Dank voor reacties.
egfdevos schreef:
zo 21 okt 2018, 09:01
Net als Dré zou ik ook kijken naar "status/update" signalen voor het probleem van de kerstboomverlichting.
Update signalen e.a. zijn gecontroleerd. Ook de diagnose is bekeken geweest, hier was niets abnormaals terug te vinden. Enkel was te zien dat de ingang steeds binnenkomt en verdwijnt (totdat men effectief de drukknop 1x bekrachtigd). Bij andere ingangen/drukknoppen die hetzelfde geconfigureerd zijn heb/had ik dit probleem niet. Wanneer ik dan fysisch deze 2 ingangen verwissel, verschuift het probleem. Wanneer er in het GA van de drukknop bv. nog niets is aangesloten (uitgang), krijg ik in de diagnose ook een AAN/UIT signaal te zien.
egfdevos schreef:
zo 21 okt 2018, 09:01
:mrgreen: Als het uw eigen installatie is. Is er niemand die u tegenhoud om die SVV te gebruiken als bus.
Voor mijn eigen installatie had ik natuurlijk de EIB kabel voorzien...

PS: alternatieven voor de TXA306 waar verschillende drukknoppen op geplaatst kunnen worden alsook over een langere afstand? Voorkeur gaat echter uit naar het oplossen met de TXA306, echter momenteel nog niet gelukt :(.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: KNX installatie: drukknoppen naar modules (SVV)

Bericht door Dré »

Ik heb dan meer het idee dat er iets mis is met het aansluiten.
Probeer het eens zonder dat er iets aangesloten is op de bewuste ingang, al weet ik nu al bijna zeker wat het resultaat is als jij zegt dat het probleem zich verplaatst bij het wisselen van twee ingangen.

Is het misschien zo dat als je de bedrading loshaalt dat je ook spanning meet?
Gaat het trouwens om 1 ingang of om meerdere?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX installatie: drukknoppen naar modules (SVV)

Bericht door egfdevos »

Gebruik je 24V gelijk of iets anders voor het signaal of niks.
Vind er ook in de kast nog een goede scheiding van de kabels/aders plaats?
Komt er nog wel voldoende signaalspanning terug?
Aarde van je knx voeding aangesloten.
Edwin
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Re: KNX installatie: drukknoppen naar modules (SVV)

Bericht door kurt.dg »

Dré schreef:
ma 22 okt 2018, 15:38
Ik heb dan meer het idee dat er iets mis is met het aansluiten.
Probeer het eens zonder dat er iets aangesloten is op de bewuste ingang, al weet ik nu al bijna zeker wat het resultaat is als jij zegt dat het probleem zich verplaatst bij het wisselen van twee ingangen.
Als ik de bekabeling van de drukknoppen losmaak en hierna een knop (met kabel van korte afstand) aansluit, werkt dit perfect.
Wanneer ik het contact tussen de drukknoppen meet (terwijl deze los ligt), heb ik geen signaal. Wordt de drukknop (of een van de drukknoppen op die kring) ingedrukt, krijg ik signaal.
Dré schreef:
ma 22 okt 2018, 15:38
Is het misschien zo dat als je de bedrading loshaalt dat je ook spanning meet?
Gaat het trouwens om 1 ingang of om meerdere?
Als ik de bedrading losmaak, meet ik geen spanning. Voorheen kon dit ook niet want het waren potentiele vrije contacten / bedrading. Nu is er 24V aangesloten, ik meet enkel de 24V nadat de drukknop is ingedrukt.
Het gaat over een 10-tal ingangen op verschillende modules (in totaal zo'n 60 ingangen).
egfdevos schreef:
ma 22 okt 2018, 16:45
Gebruik je 24V gelijk of iets anders voor het signaal of niks.
Voorheen gebruikte ik geen voeding. Nu is de installatie voorzien van 24V over de drukknoppen. Het probleem blijft hetzelfde.
egfdevos schreef:
ma 22 okt 2018, 16:45
Vind er ook in de kast nog een goede scheiding van de kabels/aders plaats?
Dit had ik ook al in twijfel getrokken. Kabels komen allen toe in de kelder. Zowel de SVV (wel FLEX) als de lichtpunten/stopcontacten passeren in dezelfde koker.
egfdevos schreef:
ma 22 okt 2018, 16:45
Komt er nog wel voldoende signaalspanning terug?
Aarde van je knx voeding aangesloten.
Spanning is voldoende die terug komt (24V).
Aarding van KNX voedingen (2 voedingen: 1 hoofdlijn, 1 woning) zijn aangesloten.

Het zéér eigenaardige is wel dat de installatie volledig naar behoren (zonder één enkel probleem) werkt nadat de TXA306 weet indien deze 24V of een potentieel vrij contact meet. Deze situatie blijft 'perfect' totdat de spanning éénmaal wegvalt.
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: KNX installatie: drukknoppen naar modules (SVV)

Bericht door cevers »

Ik zou eens proberen om de ingang om te draaien en aan te sluiten met een pull up weerstand. Lijkt mij dat hij door de lengte wat spanning oppakt en dat houd tot de eerstvolgende druk nadat de spanning terug is.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX installatie: drukknoppen naar modules (SVV)

Bericht door egfdevos »

Aangenomen dat de input een maak contact is.
Zal het een pull-down zijn aangezien in rust je 0V op de input wilt hebben.
Edwin
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Re: KNX installatie: drukknoppen naar modules (SVV)

Bericht door kurt.dg »

egfdevos schreef:
di 23 okt 2018, 19:33
Aangenomen dat de input een maak contact is.
Zal het een pull-down zijn aangezien in rust je 0V op de input wilt hebben.
Klopt, bedankt. 0V (of open contact) voor 0-signaal. 24V (of gesloten contact) voor 1-signaal.
Redenering kan juist zijn, vooraleer ik dit uitvoer in de (draaiende) installatie hieromtrent volgende vraag/opmerking:
waarom heb ik dit probleem dan niet meer na initialisatie? Dan werkt alles naar behoren, ook zonder weerstand (diode - pull-down) er tussen te plaatsen.
Plaats reactie