buitenverlichting

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Kojan
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 04 nov 2018, 20:05

buitenverlichting

Bericht door Kojan »

Ik had een vraagje ivm met buitenverlichting.
Ik zal van in het begin beginnen en situatie daarna uitleggen.
Ik heb momenteel nog geen enkele KNX systeem in mijn huis maar gaan over 2 jaar of zo renoveren en dan wil ik alles in KNX.
Maar nu zou ik voor ons terrasverlichting een extra schakelaar willen hebben en de huidige schakelaars staan absoluut verkeerd (door verbouwing van vorige eigenaar) en wil niet voor dat korte tijd investeringen doen zodat ik over 2 jaar weer moet veranderen.
Huidige lampen zijn als volgt: er zijn buiten 2 schakelaars voor lampen (wisselschakelaars). Misschien dat nog iets belangrijks om te weten is dat ze wipschakelaars zijn en GEEN pulsschakelaars.
Ik zou binnen nu nog een nieuwe KNX RF schakelaar willen plaatsten en dit laten integreren in de buitenste 2 schakelaars.
Nu mijn vraag is als volgt.
Zijn er RF schakelaars en RF ontvangers(om buiten in verdeeldoos te plaatsen of zo) die met elkaar communiceren zonder dat je eerst al de andere componenten moet kopen (bv mediakoppelaar)? En hoe werkt dit?
Later kan ik ze dan gewoon integreren in mijn volledige KNX systeem.
Alvast bedankt!
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: buitenverlichting

Bericht door egfdevos »

klikaanklikuit

Niet te gebruiken later in je KNX systeem.
Staat tegenover dat je waarschijnlijk niks goedkopers/simpelers gaat vinden.

Wil je iets hebben wat je later wel eventueel in kan koppelen dan kijken naar componenten die werken op basis van EnOcean.
Eltako schiet me het eerst naar binnen maar de meeste fabrikanten van schakelmateriaal hebben ook wel een paar dingen voor EnOcean.
Later kun je dan een KNX<>EnOcean gateway erbij nemen.
Edwin
peter-keetfm
Berichten: 59
Lid geworden op: di 10 okt 2017, 12:53

Re: buitenverlichting

Bericht door peter-keetfm »

Zijn er RF schakelaars en RF ontvangers(om buiten in verdeeldoos te plaatsen of zo) die met elkaar communiceren zonder dat je eerst al de andere componenten moet kopen (bv mediakoppelaar)? En hoe werkt dit?

om hier een antwoord op te geven ondanks out topic
met hager tebis rf kan dit
deze kun je door middel van quick connect met elkaar verbinden door middel drukknopjes op de producten
deze kun je later inkoppelen met ets met een tr131 mediakoppelaar
boven staand bericht klopt niet helemaal want kaku werkt alleen maar een weg dat betekend dat de zender geen terugmeding krijgt van de ontvanger
dat is met Hager rf wel het geval dat je altijd een terugmelding van de (rf) actor krijgt
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: buitenverlichting

Bericht door egfdevos »

:roll: Hager en RF.
Doe uzelf dat niet aan.

Neem dan een merk die de gangbare KNX RF S-mode gebruikt.
Je hebt dan wel gelijk een mediakoppelaar nodig maar als je die componenten later toch nog gebruikt heb je die sowieso nodig.
Edwin
peter-keetfm
Berichten: 59
Lid geworden op: di 10 okt 2017, 12:53

Re: buitenverlichting

Bericht door peter-keetfm »

ik gebruik al jaren hager rf in systeem (s) mode via ets5
werkt goed met een tr131 (mediakoppelaar)
Plaats reactie