Staircase light function

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Snaak

Staircase light function

Bericht door Snaak »

Hoi allemaal

ik wou graag de stairway functie gebruiken van de switch HDL M/R 16.16.1 actor. Is er iemand de duisternis na het licht kan brengen?
Zelf ben ik leek in het ETS gegeven.

Ik heb wat screenshost meegestuurd. De verlichting werkt met de aan/uit knop maar ik zou deze graag na een bepaalde tijd laten uitgaan. Ik had begrepen dat dit via de staircase function kon. Nu krijg ik deze niet ingeschakeld...
Bijlagen
knxforum3.png
knxforum3.png (57.49 KiB) 318 keer bekeken
knxforum2.png
knxforum2.png (66.5 KiB) 318 keer bekeken
knxforum1.png
knxforum1.png (40.6 KiB) 318 keer bekeken
Snaak

Re: Staircase light function

Bericht door Snaak »

ter vervollediging.
Bijlagen
knxforum4.png
knxforum4.png (62.51 KiB) 317 keer bekeken
brammetje

Bericht door brammetje »

Er zal wel een object zijn waar de aan/uit aan verknoopt moet zijn. Waarschijnlijk heb je het object gebruikt voor directe aan/uit schakeling. Maak eens een screenshot van wat je verknoopt hebt op deze actor waarop alle objecten voor uitgang E te zien zijn.
brammetje

Bericht door brammetje »

Nu ik beter naar het laatste screenshot kijk: heb je verknoopt met object 56? Daar reageert de traplichtfunctie op, neem ik aan.
Snaak

Bericht door Snaak »

brammetje schreef:
di 10 feb 2026, 13:13
Nu ik beter naar het laatste screenshot kijk: heb je verknoopt met object 56? Daar reageert de traplichtfunctie op, neem ik aan.
ik heb na uw opmerking inderdaad gezien dat er aan object 56 geen groepsadres aan gekoppeld is.Dit is nu gedaan. Ik heb op de programmeer knop van de actor gedrukt en een volledige download gedaan in ETS. Het lijkt echter niet te lukken. Zie ik nog iets over het hoofd? :oops:
Bijlagen
knxforum5.png
knxforum5.png (42.08 KiB) 262 keer bekeken
brammetje

Bericht door brammetje »

Hoe dit zou moeten werken:
  • Je hebt de actor ingesteld voor de trappenhuis functie (dus die functie zit niet op een bewegingsmelder).
  • Als de trappenhuis functie moet beginnen ("Licht AAN"), dan moet er een =1= komen op alleen object 56. Object 50 mag dat 0/0/8 telegram niet krijgen (staat of stond in een eerder screenshot, dat mag daar niet meer mee verbonden zijn - als dat er nog is: weghalen).
  • Nu zal het licht in principe "altijd' aan blijven, totdat object 56 een =0= krijgt. Op dat moment begint de afteltijd te lopen, in jouw geval 305 seconden.
  • Het licht kan onafhankelijk van de trappenhuis functie uitgeschakeld worden door een =0= te sturen op object 50. Waarschijnlijk heb je dat zo voorzien, als 1/0/0 tenminste een =0= stuurt als "alles uit" signaal.
Meestal wordt de trappenhuis functie van een bewegingsmelder gebruikt. Die stuurt dan een =1= (begin beweging) en een =0= (einde beweging) naar de actor die dan als normale aan/uit schakelaar is ingesteld (object 50). Kennelijk heb je die bewegingsmelder niet. Als je echt op een knop moet drukken dan zou je die knop moeten programmeren dat er een =1= komt bij indrukken, en een =0= bij het loslaten. Dan heb je een puls ("trigger") gegeven die de trappenhuis functie start, en het licht na 305 seconden uitschakelt. Het gaat dan uit zonder waarschuwing.

Hoe iets dergelijks vaak gebruikt wordt is in trappenhuizen waar elke verdieping zo een schakelaar heeft. Als je dan de voorwaarschuwing aanzet, dan kan je nog snel op zo een knop drukken om het licht opnieuw te laten aftellen als het licht begint te knipperen.

Het is trouwens goed genoeg om alleen een deel-download te doen naar een apparaat, ETS houdt bij wat er al dan niet overschreven moet worden.
Snaak

Bericht door Snaak »

Dag Bram,

uw uitleg is helder. Bedankt om het zo simpel uit te leggen. Ik had inderdaad hetzelfde groepsadres gebruikt voor object 50 (output E - channel output) & object 56 (output E - staircase light).
Wat ik heb gedaan is een nieuw groepsadres gemaakt ( 0/0/15) en dit gekoppeld aan output E - staircase light. Heb dan een gedeeltelijke download uitgevoerd op de M/R 16.16.1 switch maar het lijkt me niet te lukken...

In bepaalde ruimtes in het huis wil ik na verloop van tijd het licht laten uitgaan. Dit los van een bewegingsmelder. En eigelijk ook gewoon uit curiositeit... ;-)
Bijlagen
knxforum7.png
knxforum7.png (95.79 KiB) 215 keer bekeken
brammetje

Bericht door brammetje »

Stuur met ETS eens de commando's naar de actor.
Eerst met 0/0/15 een =1= sturen,
dan met 0/0/15 een =0= sturen,
dan 5 minuten en 5 seconden wachten.
Je kunt uiteraard eerst ook de "Time off" naar 0 minuten zetten, dan een gedeeltelijke download uitvoeren. Dan hoef je maar 5 seconden te wachten.
Als je het met de correct geprogrammeerde knop doet, dan moet je in de ETS group monitor de 1 en de 0 langs zien komen. Na de 0 begint de afteltijd. Als je een terugkoppeltelegram hebt verknoopt aan het feedback object, zie je dat langskomen als het licht aan het einde van de uitlooptijd uitschakelt.
Laatst gewijzigd door brammetje op do 12 feb 2026, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
egfdevos

Bericht door egfdevos »

Ik breek hier even op in.
Graag wil ik de volgende twee dingen eerst zien.

1.
Groep Adres:
0/0/15

Met daarin 2 objecten:
object 56 van 1.1.51
+
een drukknop

2.
De vinkjes van 1.1.51 en "de drukknop" zodat wij zeker kunnen zijn dat alles op zijn plek staat en gedownload is.
Edwin
Snaak

Bericht door Snaak »

egfdevos schreef:
do 12 feb 2026, 18:31
Ik breek hier even op in.
Graag wil ik de volgende twee dingen eerst zien.

1.
Groep Adres:
0/0/15

Met daarin 2 objecten:
object 56 van 1.1.51
+
een drukknop
Ik denk dat je dit kan zien in de bijlage van men laaste post aan de rechterkant? Het groepsadres met daarin object 56. Er zit geen drukknop in omdat ik een ander groepsadres heb (0/0/8) voor hetzelfde licht met de drukknop in en object 50: output E. (ik ga een screenshot toevoegen in bijlage).
knxforum8.png
knxforum8.png (30.13 KiB) 182 keer bekeken
egfdevos schreef:
do 12 feb 2026, 18:31
2.
De vinkjes van 1.1.51 en "de drukknop" zodat wij zeker kunnen zijn dat alles op zijn plek staat en gedownload is.
dat begrijp ik niet zo goed maar ik heb een overzicht van die actor genomen...
De bijlage knxforum9.png is niet meer beschikbaar
Bijlagen
knxforum9.png
knxforum9.png (56.68 KiB) 182 keer bekeken
Plaats reactie