Staircase light function

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Snaak

Re: Staircase light function

Bericht door Snaak »

brammetje schreef:
do 12 feb 2026, 16:12
Stuur met ETS eens de commando's naar de actor.
Eerst met 0/0/15 een =1= sturen,
dan met 0/0/15 een =0= sturen,
dan 5 minuten en 5 seconden wachten.
Je kunt uiteraard eerst ook de "Time off" naar 0 minuten zetten, dan een gedeeltelijke download uitvoeren. Dan hoef je maar 5 seconden te wachten.
Als je het met de correct geprogrammeerde knop doet, dan moet je in de ETS group monitor de 1 en de 0 langs zien komen. Na de 0 begint de afteltijd. Als je een terugkoppeltelegram hebt verknoopt aan het feedback object, zie je dat langskomen als het licht aan het einde van de uitlooptijd uitschakelt.
Als ik via de diagnose tool een 1 scrhijf naar 0/0/15 dan gaat de lamp inderdaad na 1 min uit.
Dus waar gaat het mis: ik wil dat, wanneer er op de knop gedrukt wordt dat adres 0/0/8 en 0/0/15 geactiveerd worden. zodoende dat de lamp bij inschakelen via de knop na 1 minuut wordt uitgeschakeld.

dus op de schakelactor

50: OUTPUT E - Channel output -> adressen 0/0/8 en 0/0/15
56: OUTPUT E - Staircase output -> adres 0/0/15

maar dan zou er op het moment van drukken op de knop een schrijf commando moeten gestuurd worden naar 0/0/15 zodat die timer geactiveerd word?
brammetje

Bericht door brammetje »

Daar zit jouw denkfout: Als je object 50 gebruikt, dan ziet de actor dat altijd als een direct commando. Krijgt het een =0= dan gaat het licht direct uit.

Als je geen toepassing hebt zoals een visu of een andere knop (of knopfunctie) om het directe commando te sturen (de 0/0/8 naar object 50), dan moet je 0/0/8 vergeten of 0/0/15 vergeten.

Dit zou een mogelijkheid zijn:
Actor:
- Object 50 heeft 0/0/8 en 1/0/0 (aparte direct aan/uit en centraal uit)
- Object 56 heeft 0/0/15 (puur voor trappenhuisfunctie, dus met vertraagd uitschakelen)

Hopelijk kan jouw knop geconfigureerd worden voor korte druk en lange druk.
Knop korte druk: 0/0/15. Actie =1= bij indrukken [opmerkingen over 0 weggehaald].
Knop lange druk: 0/0/8 toggle (OM).

Als die configuratie niet mogelijk is, dan alleen verknopen zoals bij korte druk. 0/0/8 doet dan geen dienst meer.

Als kort/lang wel mogelijk is:
In de actor aanpassen dat je terugmelding wilt. Verknoop daaraan een nieuw communicatieobject (KO), ik noem het even 0/4/8. Dat KO moet je dan als luisterend KO toevoegen aan de knop achter 0/0/8. Als je dat niet zou doen, dan weet de lange druk niet of het licht aangeschakeld of uitgeschakeld moet worden en krijg je de veel voorkomende situatie dat je twee keer moet drukken (twee keer 'lang' drukken in dit geval).

Als je de knop kort indrukt, dan begint de trappenhuisfunctie. Als het licht nog aan is, en je drukt nog een keer, dan begint de afteltijd opnieuw. Als er verder niets gebeurt gaat het licht na de ingestelde tijd uit.

Licht aan (maakt niet uit hoe het aangegaan is) en je drukt de knop lang in: het licht gaat uit.
Licht uit en je drukt de knop lang in: het licht gaat aan en nooit meer uit (tot een volgende actie via de knop).

Laat maar horen hoe het gaat....
Laatst gewijzigd door brammetje op za 14 feb 2026, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
egfdevos

Bericht door egfdevos »

0/0/8 (doet in wezen niks meer)
1.1.51 - 50

0/0/15 (trappenhuis functie)
1.1.3 - 20 Alleen "1" sturen om te starten. (mbv wip of lang drukken een "0" voor vroegtijdig uitschakelen.)
1.1.51 - 56

1/0/0 (alles uit)
1.1.51 - 50
etc.

:idea: Een Object kan maar naar 1 GA zenden alle verder gekoppelde GA's aan dit zendende (S) Object dienen uitsluitend als feedback.
Edwin
brammetje

Bericht door brammetje »

Als ik via de diagnose tool een 1 scrhijf naar 0/0/15 dan gaat de lamp inderdaad na 1 min uit.
Mooi dat het je zo gelukt is. Een 'trigger' werkt dus, een 'puls' is dan niet nodig. Ik heb de tekst in mijn voorgaande post aangepast (=0= actie weggehaald). Zo is het in lijn met wat Edwin schrijft (denk ik).
Snaak

Bericht door Snaak »

Dag bram & egfdevos.

ik had op een knop het 0/0/15 adres gekoppeld dat ook aan mijn staircase object 56 staat. Deze opnieuw geprogrammeerd en de test liep niet helemaal ok. De lamp ging aan maar niet meer automatisch uit (wel via de knop). Ook nadat ik via de diagnose tool het groepsadres 0/0/15 opnieuw had getriggerd werkt de "staircase light" functie niet.

Na wat gepruts is het me gelukt. Op de schakelactor heb ik object 50 waaronder object 56 een 'sub' categorie voor de staircase light functie.

object 50 had beide groepsadressen 0/0/8 en 0/0/15. Hierdoor bleek het niet te werken. Wanneer deze beide gedelete zijn van object 50 en ik enkel groepsadres 0/0/15 op sub-object 56 (staircase light functie) had geplaatst werkt het. (waarvoor dank!).

Het volgende probleem: de communicatie naar de schakelaar wanneer het licht automatisch uitgaat. Hier moest ik 2x op drukken (eerst een 0 sturen omdat deze nog op de 1 positie stond) en dan opnieuw een 1 sturen om het licht aan te zetten. Dit is opgelost door de functie van de schakelaar aan te passen bij 'reaction on short toggle' ('on' ipv toggle, zie screenshot)
Bijlagen
knxforum10.png
knxforum10.png (13.31 KiB) 139 keer bekeken
Plaats reactie