juiste afzekering

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
Coppensw
Berichten: 87
Lid geworden op: di 29 sep 2015, 19:18

juiste afzekering

Bericht door Coppensw »

Stel ik heb twee zekeringen van 16 A en ik heb twee actoren van telkens 8 uitgangen.
Vanuit zekering A ga ik naar elke aansluiting van actor 1; Vanuit zekering B ga ik naar elke aansluiting van actor 2

Vanuit de actor ga ik dan naar beneden in de kast om via een klem aan te sluiten op de leiding.
Maar, de N lijn gaat van de zekering rechtstreeks naar beneden omdat die niet onderbroken is door de actor.
Hoe ben je nu zeker dat je altijd de juiste N connectie.
Stel iemand komt na mij en neemt een lijn van actor 1 weg (omdat die niet meer gestuurd moet worden), maakt een verbinding onderaan naar een leiding maar neemt de N van zekering B ipv zekering 1
Hoe voorkom je dat ?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: juiste afzekering

Bericht door egfdevos »

Door iemand die geen verstand van elektro heeft NIET aan de kast te laten werken.

Zorgen dat de tekeningen aanwezig zijn en kloppen.

Als jij een installatie maakt waar jij van weet dat de kans dat het anders toekennen van een uitgang "regelmatig" gebeurd groot is. Ben jij al fout bezig geweest door de fase op de actor door te lussen. (Iets waar ik sowieso al geen fan van ben.)

Als laatste redmiddel kun je dan net als in de industrie adercodering toepassen. Maar dan komen we terug op het eerste puntje en gaat het alsnog poef.
Edwin
fiha
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 21:59

Re: juiste afzekering

Bericht door fiha »

Ik vermoed dat ik binnenkort met hetzelfde probleem zal geconfronteerd worden. Als je de fase niet op de actor mag doorlussen, waar moet dit dan wel gebeuren? Vanuit de zekering vertrekken met verschillende fase draden lijkt mij ook niet aangewezen?

Dank voor uw advies
Coppensw
Berichten: 87
Lid geworden op: di 29 sep 2015, 19:18

Re: juiste afzekering

Bericht door Coppensw »

ik wou dezelfde vraag stellen: als een volledige actor op dezelfde faze wat is er dan tegen doorlussen tenzij er een betere manier is.
Het probeem van de juiste N te gebruiken is niet opgelost door het niet doorlussen. De kans op fouten blijft bestaan ook al heb je goeie documentatie en heeft de persoon kennis van elektra.
Ik hoopte op een oplossing via één of andere technische truc.
zelf dacht ik om vanuit de zekering naar 8 klemmen te gaan naast de actor om op die manier N en faze samen te houden en dan vandaar naar de klemmen onderaan de kast van waaruit de aansluiting naar stopcontact/licht gaat.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: juiste afzekering

Bericht door egfdevos »

Kans op fouten bestaat altijd.

Zoals gezegd ader codering.
Als er op de lijn "A" had gestaan en op de nul "B". Dan had het bij de rijgklemmen van de afgaande leiding opgevallen dat je met twee verschillende zekeringen zit.
Alhoewel een afgaande leiding meestal een vaste zekering heeft. Dus eigenlijk kies je alleen maar tussen vast, geschakeld of gedimd.
Edwin
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: juiste afzekering

Bericht door teaser »

Ik verdeel mijn fases naar de actoren via rijgklemmen. Deze label ik met de naam van de kring (zekering).

Zoals egfdevos al zegt, kans op fouten is er altijd. Maar aangezien je met elektriciteit bezig bent moet je alle aanpassingen die je doet checken en dubbelchecken. Goed labelen, schema's up to date houden, structureel werken. Ik ben zelf geen elektricien maar door zo te werken heb ik 2 kasten bekabeld en achteraf verschillende keren aangepast zonder ongelukken.
Coppensw
Berichten: 87
Lid geworden op: di 29 sep 2015, 19:18

Re: juiste afzekering

Bericht door Coppensw »

Dat is ook waar ik aandacht, 8 klemmen naast de actor.
Is dus wel extra verbinding die je moet maken maar lijkt me een technische manier om de kans op fouten kleiner te maken en ook overzichtelijk eigenlijk.
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: juiste afzekering

Bericht door teaser »

Ik gebruik hiervoor 4-wegsklemmen (Phoenix Contact PT 2,5-QUATTRO). Met 1 klem kan je dan van 1 toekomende fase naar 3 actoringangen. Met 2 klemmen met brug verbonden kan je van 1 naar 7. Dit bespaart heel wat plaats t.o.v. gewone klemmen.
Om de neuters te verdelen (nodig voor dimmers) heb ik dezelfde klemmen in het blauw.

Extra voordeel: door deze klemmen tussen de actoren te steken hou je automatisch plaats vrij voor warmteafvoer.
carlw
Berichten: 33
Lid geworden op: di 08 mar 2016, 22:26

Re: juiste afzekering

Bericht door carlw »

Ik heb uiteindelijk een mix gedaan.

Mijn verlichting staan op 4 kringen: kelder+gelijkvloers (230V), verdiep (230V), vochtige ruimtes + buiten (230V), Alle DALI verlichting (CC+CV)
Alle kringen zijn met rijgklemmen opgesplitst met tussenplaatjes + enkele extra rijgklemmen voor uitbreiding. De neuter van alle 3 230V kringen zijn doorverbonden met phoenix bruggen.
Voor de eerste 3 kringen (230V) heb ik een MDT AKS 16 en AKS 20. De AKS 16 is volledig ingenomen door 1 zekering en gewoon met duo hulsjes doorverbonden. De AKS 20 is opgesplitst aan boven kant en onderkant op dezelfde manier.
Iedere kring staat heel duidelijk op de rijgklemmen en mijn plannen aangeduid, dus lijkt me moeilijk om daar te missen. Ik heb op iedere actor ook nog enkele extra voor uitbreidingen (niet super veel natuurlijk).

Voor alle DALI verlichting gebruik ik klemmen zoals teaser om deze makkelijk door te verdelen en ook omdat ik verwacht dat ik eerder in de toekomst meer verlichting op DALI ga bijzetten ipv 230V.

Voor de stopcontacten heb ik dit allemaal niet gedaan omdat daar de mogelijkse uitbreiding zoiezo beperkter gaat zijn. Daar gewoon gewerkt met duo hulsjes, maar wel al mijn 5G2.5 kabels (de extra 2 fases) al aangesloten aan actoren zodat deze reeds klaar staan voor gebruik.
Plaats reactie